• Start
  • keyboard_arrow_right podkast
  • keyboard_arrow_right
  • keyboard_arrow_right#003-2 Robienie gier dniem i nocą część 2
play_arrow

podkast

#003-2 Robienie gier dniem i nocą część 2

kya 2014-10-22


Tło
share close

Tej nocy rozkładamy gry na czynniki pierwsze. Przyjrzymy się konstrukcjom gier i ludzi, którzy je robią. Audycja nadaje się zarówno dla osób technicznych, jak i humanistycznych (jeśli ktoś wierzy w ten podział).

Jak zostać twórcą gier

Jaki rodzaj ludzi Jacek widzi w swoim zespole? Obgadujemy normy kulturowe, które mają wpływ na wszechstronny samorozwój, a także, dość obszernie, polską edukację. Jakie jest ryzyko związane ze zmianą zawodu? Jak dostać się do (zamkniętego środowiska) branży growej, gdy jest się grafikiem albo programistą?

Projektowanie gry

Szczegółowo omawiamy, czym zajmuje się projektant, na przykładzie Czelabińska. Rozkładamy projekt na czynniki pierwsze: technologia, mechanika, koncepcja, wyzwanie, akcja, nagradzanie gracza, patterny, dynamika gry, estetyka.

Co to znaczy, że gra jest trudna? Jakie gry są dla wszystkich? Jak działają konwencje i skąd się wzięły? Dlaczego gry stają się coraz łatwiejsze?

Nawiasem mówiąc, piractwo wychowało nam znakomitych programistów! Rozmawiamy o scenie komputerowej, konsolach i ograniczeniach sprzętowych.

O grach jako przedmiocie kontrowersji

Na koniec zastanawiamy się, o co chodzi w dyskusjach nad tym, czy gry to sztuka, czy powodują przemoc wśród młodzieży oraz kiedy gry będą dojrzałym medium.

Z gier wspominamy (kolejność przypadkowa) Tetris, Antichamber, Dynablaster, Galagę/Warblade, Fez, Heavy Rain, Gone Home, Crash Bandicoot, Goblins, Monkey Island i parę innych.

Cały wywiad z Magdaleną Cielecką — mówi, jak pisać o grach, jak wygląda praca project managera w firmie produkującej gry, jak mogą wyglądać studia i praca naukowa związane z grami — można w 10 minut obejrzeć na youtube.

Ratunku!

Do następnego odcinka potrzebujemy Twojej pomocy — napisz, jakie gry Twoim zdaniem wyszły z konwencji albo wniosły coś nowego. Mogą być stare, mogą być świeżutkie.


Dziękujemy za wspieranie na patronite.pl/kya! Wrzuć pięć złotych — to mniej niż mała, ale urocza gra na Steamie.

Zdjęcie Jacka (c) Piotr Kucharski.

2014.10.01 / 2014.10.22

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy.

Po sygnale zostaw wiadomość

Email będzie schowany. Pola wymagane oznaczone *

Podobne odcinki